Afvallen met eiwit

Afvallen met eiwit

Wil je graag wat pondjes kwijt, maar weet je niet hoe je dit het beste kunt aanpakken? Een eiwitdieet is dan wellicht precies wat je zoekt. Eiwitdiëten zijn in de afgelopen jaren steeds populairder geworden, en dat is niet zonder reden. Studies hebben namelijk bewezen dat een eiwitdieet wel degelijk effectief is en in de meeste gevallen ook effectiever dan koolhydraatarme of vetarme diëten. Sterker nog, een dieet met veel eiwit is zelfs effectiever dan een dieet met weinig vet, met hetzelfde aantal calorieën. Niet elke calorie is dus gelijk aan de andere. De reden waarom deze manier van afslanken zo effectief is, komt door de manier waarop eiwit zich gedraagt in ons lichaam.

De effectiviteit van een eiwitdieet

Er zijn verschillende redenen waarom een eiwitdieet zo effectief is wanneer je wenst af te vallen. De voornaamste reden hiervoor is dat eiwit veel meer vult dan koolhydraten of vetten. Dit zorgt ervoor dat je na een kleinere maaltijd al snel vol zit. Daarnaast is het echter ook zo dat een gram eiwit minder calorieën bevat dan een gram vet. Minder energie in combinatie met minder eten zorgt voor een afslankend effect. Ten slotte os er echter nog een groot voordeel waar een eiwitdieet voor kan zorgen. Wanneer je op een regulier dieet gaat, breekt je lijf vaak spierweefsel af. Dit is ook een van de redenen waarom je na het lijnen weer snel bijkomt, want met minder spiermassa verbrand je ook minder energie. Een eiwitdieet heeft juist het tegenovergestelde effect. Eiwit is een bouwstof die je lichaam helpt om spieren op te bouwen. Met meer spiermassa verbrand je meer en val je sneller af. Daarnaast ziet het er natuurlijk ook mooi uit, omdat spiertjes zorgen voor meer vorm en stevigheid van je huid.

Een eiwitdieet volgen

Heb je eenmaal besloten dat je een eiwitdieet een kans wilt geven, dan zijn er vele verschillende diëten op de markt die je hiermee kunnen helpen. Vaak is het echter niet nodig een specifiek dieet te volgen, omdat ze allen hetzelfde principe volgen. Bij een eiwitdieet is het ten eerste van belang om ten minste een gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht naar binnen te krijgen. Kies bij voorkeur uit magere bronnen en vermijd teveel koolhydraten. Naast de eiwitbronnen, zoals vlees, vis en zuivel, kun je ook groente en fruit eten, zoveel je maar wilt. Denk er wel aan om ook voldoende water te drinken!

Leave a reply