5 redenen waarom sporten ook goed is voor je botten

Het is algemeen bekend dat je met de meeste sporten je spieren traint. Naarmate je de oefeningen vaker doet of met een zwaarder gewicht uitvoert zullen je spieren meer aankunnen maar ook meer spiermassa opbouwen. Hieronder lees je hoe dit precies in elkaar zit en welke sporten je beter wel of niet kunt beoefenen om je botten sterk te houden.

Botdichtheid

Naast je spieren, reageren ook je botten op beweging en het uitoefenen van kracht. In reactie hierop maakt het bot meer botmassa aan, dit betekent niet dat je dikkere of grotere botten krijgt maar wel een hogere botdichtheid. Deze mate van hogere botdichtheid komt vooral van pas als je wat ouder wordt. Op oudere leeftijd worden je botten zwakker, ofwel poreus, de botsterkte neemt dus af. Naast dat de botten zwakker worden, veranderd ook de structuur van het bot, hierdoor kun je sneller een botbreuk krijgen. Doordat je op oudere leeftijd sneller botbreuken kunt ervaren is het soms verstandig om een rollator of scootmobiel te gaan gebruiken. Op die manier wordt je ondersteund maar heb je toch veel bewegingsvrijheid. Als je dus al jaren lang meer botmassa en een hogere botdichtheid hebt opgebouwd, zal het ook weer langer duren voordat de botten poreuzer worden.

Zwemmen & fietsen

Sporten die wel goed zijn voor de spieren maar minder goed voor de botten zijn fietsen en zwemmen, oftewel zogenaamde ‘low impact’ sporten. Doordat je tijdens het zwemmen drijft hoeven je botten weinig tot geen gewicht te dragen. Daarnaast is fietsen ook geen intensieve sport voor je botten, het vergt vooral uithoudingsvermogen om lang en ver te kunnen fietsen. Het is belangrijk om spiermassa te blijven aanmaken en deze ook blijft onderhouden. Doordat er kracht wordt gezet op de spieren zorgt dit ook voor een gezonde druk op je botten en worden de botten sterker gemaakt. Door middel van bijvoorbeeld fitness maar ook hardlopen zorgt ervoor dat je botten worden belast. Je hoeft niet perse gewichten te gebruiken, eigen gewicht is vaak ook voldoende. Daarnaast zou je je work outs kunnen afwisselen tussen high impact (hardlopen) en low impact (zwemmen) om zo je lichaam om verschillende manieren te trainen

Voeding

Veelal wordt er gezegd dat melk de botten sterk houdt, dit komt door de hoeveelheid calcium in melk. Naast melk zijn er nog andere voedingsmiddelen met een hoge hoeveelheid calcium, zoals kaas en yoghurt. Echt zweet je een gedeelte van je calciuminname ook weer uit, per uur verlies je ongeveer 120 milligram calcium wat anders naar je botten was gegaan. Mocht je dus veel sporten, en zoals tijdens het hardlopen op een warme zomerdag veel zweten, is het belangrijk om te letten op je calciuminname. 

Tags: