Voedingsadvies over cholesterol

Cholesterol is een veelgebruikte term in de voedingssector. Diëtisten spreken vaak van, en men neemt het woord maar al te graag in de mond als het gaat over gezondheid. Maar wat is cholesterol eigenlijk? En waarom heeft het zo’n slecht imago? Over deze vragen en de antwoorden daarop kan een hele studie geschreven worden. Toch is het belangrijk in het kort te vertellen wat het is, en wat de voedingsadviezen zijn.

Wat is cholesterol en waar zit het in?

Cholesterol is een vettige stof die ons lichaam gebruikt als bouwmateriaal voor cellen en hormonen. Het grootste gedeelte van het cholesterol in uw lichaam wordt gemaakt in uw lever. Slechts een klein gedeelte komt daadwerkelijk via uw voeding binnen. Verrassend? De hoeveelheid cholesterol in eieren, orgaanvlees en paling hebben dus een minder groot effect op het cholesterolgehalte dan de meeste mensen denken. Toch geeft het Voedingscentrum het voedingsadvies om niet meer dan 3 eieren per week te eten.

Goed en slecht cholesterol

Er zijn twee typen te onderscheiden: LDL- en HDL-cholesterol. Deze afkortingen staan voor respectievelijk Lage Dichtheid Lipoproteïne en Hoge Dichtheid Lipoproteïne. LDL is de stof die zich opbouwt op plekken waar het niet thuishoort. HDL beschermt het lichaam tegen hart- en vaatziekten door cholesterol af te voeren naar de lever waar het afgebroken wordt.

Voeding met goed cholesterol

Om uw lichaam te behoeden voor nare hartaandoeningen is het beste voedingsadvies het eten van noten, fruit, peulvruchten en haverproducten. De stoffen om te vermijden zijn met name transvetten en onverzadigde vetzuren. Deze zijn desastreus voor het cholesterolgehalte in uw lichaam. Een diëtist kan u assisteren bij het opzetten van een voedingsplan als u daar moeite mee heeft.

Tags:  

Leave a reply