Gezond ouder worden met deze 3 tips

We moeten er allemaal aan geloven; ouder worden. Naarmate de jaren vorderen gaat ons lichaam langzaam achteruit. Sporten gaat moeizamer en het lijkt wel alsof we sneller in gewicht aankomen. Ook neemt de kans toe op gezondheidsklachten en ouderdomskwaaltjes. Gelukkig kun je een aantal dingen doen om gezonder oud te worden. Hoe? In deze blog delen we 3 tips voor gezond ouder worden!

1. Blijf voldoende sporten

Bij het ouder worden is het belangrijk om voldoende te blijven bewegen. Fanatiek sporten gaat misschien niet zo makkelijk meer als in je jongere jaren. Laat dit je echter niet compleet ontmoedigen om te sporten. Je kunt op jouw niveau blijven bewegen.

Hierbij is het wenselijk om een combinatie van krachttraining en cardiovasculaire oefeningen te doen. Probeer elke dag licht actief te bewegen, denk bijvoorbeeld aan wandelen, fietsen, zwemmen of tuinieren. Ons advies voor krachttraining is om dit twee keer per week te doen. Door krachtoefeningen te doen houd je de spierkracht op peil, maar stimuleer je ook de mentale fitheid. Bovendien werkt krachttraining preventief tegen osteoporose (botontkalking).

2. Let op je dagelijkse calorie-inname

Als we ouder worden lijkt het wel alsof we sneller dik worden. Natuurlijk kom je alleen aan wanneer je daadwerkelijk meer eet dan je verbruikt. Toch heeft leeftijd hier invloed op, voornamelijk omdat je metabolisme vertraagt. Je verbruikt in rust dus minder energie dan voorheen. Vooral bij vrouwen na de menopauze zorgt dit ervoor dat er sneller vet bijkomt en afvallen moeilijker wordt.

Wil je gezond oud worden is het dus belangrijk om op je calorie-inname te letten. Probeer minder calorieën binnen te krijgen door producten die rijk zijn aan vet en suikers te minderen. Kies voor zoveel mogelijk natuurlijke voedingsmiddelen en verhoog je eiwit-inname. Deze eiwitten zijn belangrijk voor het behoud van je spierkracht en geven bovendien een langer verzadigd gevoel. Dit maakt de kans kleiner dat je veel gaat snoepen.

Hieronder nog enkele tips:
– Minder rood vlees en meer vis

– Probeer toegevoegde suikers te vermijden

– Haal eiwitten uit zowel dierlijke als plantaardige bronnen (zoals bonen)

– Kies voor volkoren brood in plaats van wit brood

– Een handje ongezouten noten als tussendoortje

– Alcoholische dranken minderen

3. Train je geheugen

We willen graag fysiek fit en gezond ouder worden. Maar we mogen ons geheugen natuurlijk ook niet vergeten. Helaas krijgen veel mensen op latere leeftijd te maken met achteruitgang van het geheugen en zelfs met dementie. Door de hersenen te blijven uitdagen en trainen kun je het risico hierop verkleinen.

Doe bijvoorbeeld veel puzzels en sudoku om de hersenen scherp te houden. Tegenwoordig zijn er ook veel braingames beschikbaar op de telefoon. Denk aan woordspelletjes zoals Wordfeud, maar ook aan geheugenspelletjes als Memory. Zo kun je op een laagdrempelige manier jouw geheugen trainen. Hierdoor wordt de aanmaak van nieuwe verbindingen in de hersenen gestimuleerd.

Gezond ouder worden

Met deze tips kun jij gezond ouder worden. Wil jij meer informatie lezen over een gezonde levensstijl, of krijg je graag advies over je voedingspatroon en beweegpatroon? Bij Voeding-en-fitness.nl vind je allerlei handige blogs over fitness, gezondheid en voeding. Hier kun je ook terecht met jouw vragen en ontvang je gedegen begeleiding bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl!